Czytaj codziennie Gazetę grodziską. Pismo Gazeta grodziska dostarcza najaktualniejszych informacji. Na stronie gazeta-grodziska.pl nic ciekawego nie znajdziecie:(










Dziś jest roku, imieniny Jana i Piotra
 


Wiadomości z Powiatu Grodziskiego


GMINY


Baranów


Brwinów


Grodzisk Mazowiecki


Jaktorów


Milanówek


Podkowa Leśna


Pruszków


Żabia Wola

Oprogramowanie na zamówienie

TEMATY


Aktualności


Ciekawostki


Edukacja


Finanse


Komunikacja


Kultura


Obok nas


Organizacje


Prognoza pogody


Samorząd


Sport


Środowisko


Zdrowie


Wybory 2011

Jaktorów


MAPY i PLANY


Grodzisk Mazowiecki

Oprogramowanie na zamówienie

Rozkłady jazdy


Rozkład KM1


Rozkład WKD


Rozkład SKM S1


Rozkład SKM S2


PKS Grodzisk - linie podmiejskie


Komunikacja miejska w Grodzisku


Kominikacja miejska w Milanówku

network tools

Prognoza pogody

Pogoda w Grodzisku Mazowieckim

Grodzisk Mazowiecki


Aktualności
Grodzisk Wita
02-06-2010, 08:00:00
W sobotę 5 czerwca wsiadamy w pociąg podmiejski i... do Grodziska. A tam, już na peronie, wydarzy się coś niezwykłego:
  • o 11: rozpoczniemy wspolne malowanie muralu. Na płocie pojawią się słowa "Grodzisk Wita" w jidysz - języku dawnych mieszkańcow tego miasta;
  • o 12:00 na dworcu PKP otworzymy wystawę fotograficzną: "Odchodzący, stary Grodzisk" autorstwa Marcina Baki i Roberta Augustyniaka;
  • o 14:00 zlicytujemy fotografie; dochod z aukcji przeznaczony będzie na powodzian.
Zapraszamy z pędzlami, wałkami i farbami, albo z mnostwem dobrych chęci.
Dziękujemy młodzieży z klubu Alternatywa w Grodzisku, oraz naszemu sponsorowi: powielarni Madas z Milanowka.

Email


Czytaj także:
dodaj komentarz
powrót


Komentarze
Gość: Tolerancja | 13-06-2010, 16:51


Mi osobiście nie przeszkadza ten napis. Nie powinien nikt straszyć sankcjami, ponieważ nie sądzę, żeby ten napis powstał bez zgody władz miasta. A TYM BARDZIEJ JEŻELI ZNACZY WITAMY W GRODZISKU LUB TYM PODOBNIE, DLATEGO, ŻE PRZECIEŻ OBOK TEGO NAPISU NA PERONACH STOI NAPIS PO POLSKU GRODZISK MAZOWIECKI I WSZYSTKO JEST OK. WIĘC STRASZENIE GRZYWNĄ KOGOKOLWIEK A W SZCZEGÓLNOŚCI OSOBY KTÓRE BRAŁY UDZIAŁ W TYM PROJEKCIE JEST ŚMIESZNE. P.S. PROSZĘ O NAZWĘ HOLENDERSKIEJ WIOSKI KOŁO BARANOWA
Pordon | 13-06-2010, 18:34


Bardzo przepraszam, to nie była wieś pod Baranowem tylko Baranów. - "9 czerwca 1645 r. Holendrzy upoważnieni zostali do osiedlenia się we wsiach: Baranów, Jaktorów, Kaski, Szczawinek" - link do źródła: http://holland.org.pl/art.php?kat=art&dzial=maz&id=kalend
Pordon | 13-06-2010, 18:50


"A TYM BARDZIEJ JEŻELI ZNACZY WITAMY W GRODZISKU LUB TYM PODOBNIE, DLATEGO, ŻE PRZECIEŻ OBOK TEGO NAPISU NA PERONACH STOI NAPIS PO POLSKU GRODZISK MAZOWIECKI I WSZYSTKO JEST OK" Wg artykułu 9 ustawy z dnia 6.01.2005 obcojęzyczne nazwy miast i ulic mogą być postawione obok polskich nazw jeżeli mniejszość językowa, narodowa, etniczna w tym mieście przekracza 20%. Na liście z tej ustawy jest 51 gmin, Grodziska tam nie ma, więc czepiajmy się, ze to reklama, bo za tablicę z nazwą miasta w języku obcym już sankcje są możliwe. Link do źródła: http://www2.mswia.gov.pl/download.php?s=1&id=1857
Pordon | 13-06-2010, 18:54


Ajaj. Mój błąd. To był link do listy, gmin, która z takiego prawa korzysta. Lista gmin, w których mniejszości przekraczają 20% znajduje się tu: http://www.mswia.gov.pl/ftp/pdf/mn_wykaz_gmin.pdf
Gość: Tolerancja | 14-06-2010, 09:22


Jeżeli przeszkadza Ci tak ten napis, to zgłoś to do Urzędu Miasta. Moim zdaniem teraz stacja dla przejeżdzających wygląda atrakcyjnie i niedoszukujmy się tu aspektów prawnych. Jako mieszkańcy Grodziska powinniśmy być zadowoleni, ze stacja wygląda estetycznie, że nie widać już obdrapanych blaszanych ścian. Myślę, że jak ktoś ma lepszy pomysł na zagospodarowanie przestrzeni, to powinien nie czekać, nie narzekać tylko przedstawć projekt do właściwych organów. Dajcie już spokój bo ta dyskusja robi się niesmaczna.
Gość: Paweł | 14-06-2010, 10:19


Stacja wygląda atrkacyjnie?? Od czasu remontu w latach 90tych popada w ruine. Zobacz se sufity na poczekalni. Perony w przy każdym gorącym lecie rozpływają się coraz bardziej. Przejście podziemne to największa szaleta publiczna w okolicy. Brak ławek do siedzenia. Jeżeli dla pana tolerancyjnego pomalowanie dwóch kawałków płotu sprawia że stacja zaczyna wyglądać estetycznie to mamy trochę inne pojęcie o znaczeniu tego słowa.
Gość: Tolerancja | 14-06-2010, 11:34


Z zewnątrz, chodzi mi o wrażenia dla przejezdnych. Co do reszty zgadzam się z Pawłem. I ciekawią mnie (kobietę) drewniane wejściowe schody
Gość: Paweł | 14-06-2010, 12:02


Przepraszam szanowną Panią za tytułowanie "per Pan". Z nicku trudno było cokolwiek wywnioskować. Pozdrawiam.
Gość: Beata Marczewska | 11-06-2010, 22:26


Polacy,uważają się za Naród otwarty,gościnny i tolerancyjny.Tak mi się do tej pory wydawało - chyba byłam w błędzie. Jesteśmy specjalistami w kopaniu się dla zasady,każdy powód jest dobry. "Moja racja jest najmojsza"-cytat z filmu "Dzień Świra". Polecam wszystkim Polakom i serdecznie pozdrawiam wszystkich Polaków.
Pordon | 12-06-2010, 10:40


Pani Beato, tu nie chodzi o nietolerancję, ale o prawdę historyczną, jak również o to, że wszystkie polskie zabytki znikają w mgnieniu oka. Niedługo ktoś stwierdzi, że tu nigdy polskich domów nie było, a miasto założyli Żydzi.
Gość: Donata | 17-06-2010, 23:00


Polska jest krajem toleraqncyjnym, otwartym i gościnnym a jak na tym wychodzi "jak przysłowiowy zabłocki na mydle" Ja jednak polecam model hiszpański to kraj otwarty, gościnny i tolerancyjny z tą jednak różnicą, że mniejszości narodowe nie wynoszą si e ponad większość.
Gość: Paweł | 13-06-2010, 18:18


Jak na człowieka tolerancyjnego strasznie krzyczysz.
Pordon | 11-06-2010, 17:22


Prawdą jest, że takich miast jak Grodzisk jest w Polsce 1585 i jakbyśmy w każdym takie napisy i jak to powiedział Pan Malarz "szersze" akcje robili to cała Polska przykryta byłaby napisami w języku jidysz. Wydaje mi się jednak, że mamy swoją tradycję i kulturę. Jeśli ktoś (np. Robert) powie, że wcale nie bogatszą, to na pewno bardziej zakorzenioną w tej ziemi. Dlaczego, więc nie zostawić pola do popisu prawdziwym żydowskim miastom jak np. Leżajsk, a w Grodzisku po prostu podtrzymywać pamięć o dawnych mieszkańcach? Grodzisk ma wielką historię i kulturę "przedżydowską", ale w mieście taniej jest wypisywać na murach prosemickie hasła niż odbudować słowiański gród z X wieku.
Gość: malarz | 11-06-2010, 23:15


polecam artykuł w BBC: http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/europe/10265464.stm It is hard to imagine now, but at one time 85% of the town's population was Jewish and the graveyard was seven times larger. mowa oczywiście o Grodzisku. faktycznie trudno w to uwierzyć, a może przyjąć to do wiadomości?
Gość: Paweł | 12-06-2010, 09:54


To proszę sobie dokładnie przeczytać ten fragment. Nie ma w nim nigdzie mowy że Grodzisk został założony przez żydów, mieszkali tu tylko oni a Polacy bylu tu na zasadzie gości i dopiero od jakiegoś czasu. Ale do pana panie malarz nic nie dociera bo dla pana wyrażenie "at one time" znaczy chyba tyle co "założyli, rozwinęli to miasto i wszyscy jesteśmy ich potomkami". Proszę swoją semicką propagande szerzyć gdzieś indziej. Wielu ludziom nie podoba się ta cała akcja. W obecnej sytuacji nie zaskoczy mnie już chyba nawet masowa akcja przesiedleńcza "potomków dawnych grodziszczan" do naszego miasta. Dalej nie napisał mi pan kiedy pojawi się polska wersja napisu na stacji.
Pordon | 12-06-2010, 10:36


"at one time", a nie zawsze, a ja Ci udowodnię, że w jednej wsi pod Baranowem w którymś momencie mieszkało 100% Holendrów (mimo że żaden już tam nie mieszka). Znaczy to, że to holenderska wieś? Znaczy, że mieszkali tam od zawsze? Nie! Bo nie mieszkali
Gość: Paweł | 09-06-2010, 20:08


Ustawa o języku polskim (Dz. U. 90/1999 z dnia 8 listopada 1999 r. poz. 999) Art. 15. 1. Kto w obrocie prawnym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stosuje wyłącznie obcojęzyczne nazewnictwo towarów i usług, ofert, reklam, instrukcji obsługi, informacji o właściwościach towarów i usług, warunków gwarancji, faktur, rachunków i pokwitowań, z pominięciem polskiej wersji językowej, podlega karze grzywny. Jeżeli napis miał być formą reklamy to została złamana ustawa, gdyż nigdzie nie mogłem dostrzec polskiego odpowiednika.
Gość: Miś Bernard | 10-06-2010, 00:30


Nie wydaje mi się, aby napis "Grodzisk Wita" w języku jidisz był nazewnictwem towarów i usług, ofertą, reklamą, instrukcja obsługi bądź informacji o właściwościach towarów i usług. Jest po prostu tekstem powitania. Jeżeli masz inne zdanie, to podałeś podstawę prawną i możesz zgłosić to do prokuratury, aby sprawdzić, czy ktokolwiek kto się zna na prawie podziela Twoje poglądy. Miłego wieczoru życzę.
Pordon | 10-06-2010, 00:33


Trochę reklamą jest, zwłaszcza, że reklama to nie tylko zachęcenie do czegoś co można kupić
Gość: Paweł | 10-06-2010, 10:45


Jeżeli te bazgroły znaczą "Grodzisk Wita" jest to forma reklamy/promocji miasta zachęcająca do odwiedzenia go. Bardzo chybiona bo chyba się ze mną zgodzisz iż większość osób nie zna przytoczonego przez ciebie języka jidisz. Dla ogromnej liczby ludzi są to jedynie niezrozumiałe bazgroły napisane obok ładnego przedstawienia naszego dworca kolejowego.
Gość: Miś Bernard | 10-06-2010, 11:19


Ja chyba coś wolno dzisiaj myślę. Z tego co wiem, to murał jest na stacji w Grodzisku a nie w Warszawie lub innym mieście. Jak więc ma reklamować miasto i zachęcać do przyjazdu, skoro trzeba być w tym mieście aby go zobaczyć?
Pordon | 10-06-2010, 15:48


bardzo dobry wywód, posługując się logiką masz rację, aczkolwiek reklama to jednak coś więcej. Zasadniczo masz rację, ale może na przykład zachęcać do pójścia gdzieś w tym mieście, czy zrobienia czegoś. Ale jak dodaje logicznie patrząc masz rację.
Gość: Miś Bernard | 11-06-2010, 00:26


"może na przykład zachęcać do pójścia gdzieś w tym mieście, czy zrobienia czegoś" Sorry, za mieszanie do polityki ale jakbym Kaczyńskiego słyszał. Konkretnie proszę.
Pordon | 11-06-2010, 17:09


Był taki miś co nazywał siebie "Misiem o bardzo małym rozumku". To oczywiście żart, ale nie da się tego powiedzieć konkretnie. Po prostu pomyśl dłużej nad tym.
Gość: Mis Bernard | 11-06-2010, 19:58


Dziekuje za potwierdzenie moich slow. Tam gdzie koncza sie argumenty zaczyanmy wycieczki osobiste. Moze jednak zechcesz oswiecic misia o malym rozumu i odpowiesz na zadane pytanie. Wybacz sam nie moge na to wpasc a jestem bardzo ciekaw tych miejsc.
Pordon | 11-06-2010, 20:15


Jeżeli na tablicy w krowie łaty napisany jest napis "Grodzisk wita" to zachęca przyjeżdżającego do miasta, żeby poszukał krów. Jak teraz nie zrozumiesz to jesteś dziwny
Gość: Miś Bernard | 12-06-2010, 10:02


Kilka komentarzy temu stwierdziliśmy, że nikt nie wie co to za napis, bo nie zna języka jidisz. Prawdopodobnie nawet nie domyśli się, że to jest napis w tym języku. Ci co znają ten język, to doskonale wiedzą po co przyjeżdżają i ta tablica też do niczego ich nie zachęci. Poza tym porównanie tła do napisu jest chyba jakimś nieporozumieniem. Na tablicy w tle chyba nie jest synagoga? Dalej nie rozumiem o co Ci chodzi i chyba ty także.
Pordon | 12-06-2010, 10:29


Ręce opadają, skoro nikt tego nie zrozumie to po co to pisać? Jeżeli tobie reklama kojarzy się tylko z przerwą w czasie filmu na TVNie to masz małe pojęcie o świecie.
Pordon | 12-06-2010, 10:30


A poza tym to ktoś może nie zrozumie, ale będzie wiedział, że to w języku Żydów chyba, że tobie to na chiński wygląda.
Gość: Paweł | 11-06-2010, 00:20


Hm.... chyba za często nie jeździsz nigdzie. Motyw "Witamy w...." lub "..... Wita" jest bardzo często spotykanym elementem promocyjnym miasta znajdującym się przy wjazdach do miast/stacjach kolejowych/lotniskach. Witamy ciebie, chcemy ci coś pokazać, nasze miasto ma coś do zaoferowania, ugościmy cię tutaj, czuj się jak u siebie. Taki jest mniej więcej przekaz takiego napisu. W obecnej formie jaka jest na stacji PKP znaczy on dla mnie tyle co nic (i dla większości ludzi, bo języka jidysz w szkołach nie uczą).
Gość: Miś Bernard | 11-06-2010, 00:32


Rozumiem, że napis ten znaczy \"tyle co nic (i dla większości ludzi, bo języka jidysz w szkołach nie uczą)\" Ciężko jest powiedzieć, aby zachęcał osoby wysiadania z pociągu do zwiedzania grodziska (już są na stacji i dalej nie jadą!). Na pewno ten moty w przy drodze, na lotnisku często się powtarza, ale nigdy bym nie wpadł, że jet to forma reklamy. Czy na prawdę nie można potraktować powitania jako miłego międzyludzkiego symbolu i nie doszukiwać się dziury w całym?
Gość: Paweł | 11-06-2010, 08:56


Skoro miało to być normalne międzyludzkie powitanie to dlaczego nie zostało napisane w języku dla nas zrozumiałym czyli w naszym ojczystym języku polskim. Żyjemy w Polsce, na Boga niech takie akcje będą zrozumiałem dla ludzi i pisane po polsku. I już nawet nie chodzi o język jidysz, gdyby było napisane to po chińsku czy w jakimś innym egzotycznym języku też bym się czepiał.
Gość: Paweł | 09-06-2010, 20:00


Chciałbym zgłosić akt wandalizmu jaki miał miejsce na stacji PKP. Wchodząc dzisiaj na peron zauważyłem jakieś bazgroły napisane w nieznanym nikomu języku, szpecące krajobraz. Jeżeli miał być to jakiś przekaz, chciałbym wiedzieć do kogo jest on skierowany. Jeżeli już coś znaczy dlaczego nie jest napisany w naszym ojczystym języku. Rozwiązanie pozostaje zagadką.
Gość: malarz | 10-06-2010, 17:59


Po pierwsze, to nie był akt wandalizmu, tylko wykonany artystycznie za zgodą właściciela płotu (PKP) i władz miasta mural, będący elementem szerszej akcji społecznej, projektu przypominającego dawnych mieszkańców miasta i poszukiwania utraconej przeszłości, kultury, tożsamości. Po drugie napis w języku polskim będzie. I nie dlatego, że odezwali się tu obrońcy języka polskiego, ale dlatego, że był planowany wcześniej. Niestety w pierwotnym terminie nie udało sie tego dokonać. Napis wraz z herbem miasta zostanie dodany. A napis przestawiony na płocie oznacza \"Miasto (sztetl) Grodzisk\".
Pordon | 10-06-2010, 23:43


To następnym razem dowiedz się czegoś o twojej "szerszej akcji", a zwłaszcza czy podoba się ona mieszkańcom
Gość: Paweł | 11-06-2010, 09:02


To ja za takie akcje społeczne podziękuje. Moja przeszłość się z nimi nie wiążę , utożsamiać się też z tymi "dawnymi mieszkańcami Grodziska" nie miałem zamiaru. I bardzo dobrze że będzie polski napis, tylko czy nie można było go namalować wcześniej , zanim pojawiło się obcojęzyczne tłumaczenie. Prosiłbym o podanie daty powstania polskiej wersji, panie malarz.
Gość: fzw | 13-06-2010, 13:20


Czy masz na myśli napisy: TYLKO WIDZEW (z dopiskiem TO K**WA), UE NIE POLSKA TAK, KRZYSIEK, GKS POGOŃ, V NIE ZABIJAJ ABORCJA, KOLEJNY ZABÓR BRUKSELA? One są w języku polskim.
Gość: Paweł | 14-06-2010, 10:09


A o co chodzi szanownemu koledze fzw?? Czy to moja wina że władze miasta zauważyły te napisy dopiero kiedy przyszło do legalnego mazania na płocie?? Zostały one dopiero teraz zamalowane, choć i też nie do końca. Czyżby nikt z władz nie korzystał ze stacji pkp??
Gość: fzw | 16-06-2010, 12:46


Chodzi mi o to, czy byłeś pan równie gorliwie chętny zgłaszać akty wandalizmu, kiedy pojawiały się napisy, które wymieniłem, a także te, których nie wymieniłem (w tym napis w języku obcym: THERE IS ALWAYS HOPE), bazgroły nieczytelne na budynku zabytkowym oraz przylepiane gdzie popadnie ogłoszenia i plakaty, nie tylko wyborcze? Władzami miasta się nie zasłaniaj.
Gość: Administrator | 09-06-2010, 15:26


Musze przychylic sie do argumentu Pordona, co do wpisywania sie pod roznymi nickami. Jedna osoba wpisuje sie z 1 nicku. Jezeli w przyszlosci zauwaze wieksza ilosc komentarzy z jednego komputera o roznych pseudonimach, beda one kasowane.
Gość: Joanna | 08-06-2010, 12:57


Ojej, ale wojna. Dajcie spokój. Ja mogę powiedzieć o mojej motywacji dla działań na rzecz pamięci Żydów z Grodziska. Jak wyobraziłam sobie miasto, w którym żyje wielu drobnych rzemieślników, dzieci, kobiet. Żyją spokojnie, mają swoje miejsce w krajobrazie miasta i nagle, praktycznie jednego dnia ich historia się kończy. Znikają (to oczywiście eufemizm). Zostaje puste miejsce. Nie mogę się zgodzić na to, że dokończymy tę robotę przez niepamięć. To jest trauma, rana na tym mieście, którą się bardzo odczuwa.
Gość: Julia | 07-06-2010, 15:19


Nikomu nie przeszkadza kultywowanie kultury żydowskiej w Grodzisku Maz. ale niektóre działania mogą być odebrane jako prowadzące do zawłaszczenia miasta polskiego przez nację żydowską. Takie zachowania wzbudzają niechęć do Żydów , a nie o to przecież Wam chodzi. Uważam ,że wszystkie narody powinny się szanować i nie licytować się kto w przeszłości bardziej przyczynił się do rozwoju miasta.Historia naszego miasta jest wspólna dla wszystkich jego mieszkańców bez względu na pochodzenie.Zadbajmy teraz bardziej o jego przyszłość.
Pordon | 08-06-2010, 02:21


Najbardziej znany Grodziszczanin Leonid Teliga był Rosjaninem.
Gość: 3Rob | 08-06-2010, 12:08


Szachista, reprezentant Polski w szachach na olimpiadzie tuż przed wojną-Najdorf. Bardzo znany w świecie jest urodzony w Grodzisku impresjonista Wolf Kibel. A ze współczesnych czasów chyba jednak Lech Zondek. Możemy zrobić swoistą listę przebojów.
Pordon | 08-06-2010, 15:02


Lech Zondek nie był raczej Żydem, w każdym razie nie o to tu chodziło
Gość: 3Rob | 09-06-2010, 01:34


Była mowa o sławnych grodziszczakach. Skup się.
Pordon | 09-06-2010, 11:09


Mam pytanie? Dlaczego zmieniasz swoje nicki? Chcesz udowodnić, że takich jak ty jest więcej? Marne szanse 1:34 3Rob, 1:36 SATT, 1:37 RP7R, 1:48 Zbyszek - i ty powiesz, że nie manipulujesz ludźmi? Szkoda gadać
Gość: 3rob | 09-06-2010, 14:31


Nie nie, z emocji jakie wyzwala ciekawa rozmowa z Tobą, wpisałem przez nieuwagę kod z obrazka a nie nick. Sorry. Zbyszek to nie ja! Warto rozmawiać. Może chcesz się spotkać. Cos mi sie zdaje, że mamy numery telefonu do siebie...pzdr
Pordon | 09-06-2010, 21:03


Jeżeli w celu przekazania mi "dowodów" na twoje hipotezy to bardzo proszę.
Gość: 3Rob | 10-06-2010, 17:09


Trzeba szabel do obrony Mrownej a z tego co się orientuję masz niebagatelną wiedzę przyrodniczą i serce do naszej zapomnianej przyrody. Odezwę się w przyszłym tygodniu.
Pordon | 08-06-2010, 15:12


http://img245.imageshack.us/i/zondek6.jpg/ Grób Lecha Zondka
Gość: Julia | 07-06-2010, 10:37


Każdy może mieć odrębne zdanie ,spokojna dyskusja jest bardzo potrzebna, ale nie mogę zaakceptować wypowiedzi Anieli i dziwi mnie,że do tej pory nie została usunięta.Ta wypowiedż dokładnie pokazuje jak ludzie potrafią być okrutni, chamscy i nietolerancyjni. Całkowicie zgadzam się z Pordonem,że podkreślanie wszelkimi sposobami,że w Grodzisku kiedyś mieszkali Żydzi jest niesmaczne. Wszędzie w Polsce mieszkali.Gdy Polacy chcą w Polsce podkreślić swoją polskość uznawane jest to za antysemityzm i rasizm. Czy Żydom wolno więcej???
Gość: 3Rob | 07-06-2010, 13:47


Julio!Antypolonizm jest tak samo niemoralny jak antysemityzm-100% zgody. Natomiast zacieranie historii Żydów w Grodzisku, to tak jakby dalej działał Hitler i Polska Ludowa. Stąd nasza żarliwość w przywracaniu pamięci miasta. Jestem dumny z faktu bycia Polakiem. Jestem obywatelem Polski Jagiellonów. W czasach zaborów to grodziscy Żydzi podtrzymywali polskość. W 1901 roku otworzyli szkołę, gdzie kultywowano język polski. W czasach intensywnej rusyfikacji i germanizacji. W czasach wynaradawiania naszej ojczyzny, strzegli podstawowej tkanki narodu-mowy ojczystej. Berek Joselewicz, kojarzysz Lekką Jazdę Starozakonną... Taki etos jest mi bliski. Była kiedyś ulica Berka w GM. Niewiele osób o tym wie. W najbliższym czasie powstanie tagowanie po polsku-nie wyrobiliśmy się w sobotę. BEREK! B. Cię pozdrawiam! Pordon, Julia może macie jakiś pomysł na mural. Niech będzie koncyliacyjny. Zapraszamy do współpracy-każdy nieobojętny obywatel jest na wagę złota. Nawet jeśli mamy odmienne przekonania, to możemy znalezć obszar wspólnego działania. Na rzecz Dobra Wspólnego.
Pordon | 08-06-2010, 02:16


Żydzi nie kultywowali polskiej kultury. Uczyli się języka bo był im potrzebny w życiu codziennym. Kulturę mieli odmienną i ją pielęgnowali we wszystkich niemal krańcach świata w które dotarli. Asymilacja Żydów do 1939 roku praktycznie nie istniała. Tworzyli one diaspory, które różniły się od otaczającej ją społeczności praktycznie wszystkim, w tym i władzą. Jeśli chcesz więcej o tym poczytać to poszukaj struktury dzisiejszych kibuców w Izraelu lub przeczytaj Narody i Nacjonalizm Ernesta Gellnera
Gość: 3Rob | 08-06-2010, 12:14


Ok, dzięki za tytuły. Kultywowali. W takim np. Otwocku Żydzi byli zasymilowani natomiast w naszym mieście dominował ekskluzywny chasydyzm. Oj, lepiej nie porównywać kibuców do przedwojennej mniejszości żydowskiej w Polsce
Pordon | 08-06-2010, 15:08


chodziło mi o strukturę, ja nie mogę.
Pordon | 08-06-2010, 02:19


Dokładnie tak jak mówisz. W tej chwili stawia mnie się wśród Hitlerowców, bo bronie prawdy, która jednak nie zawsze musi stać po stronie synów Dawida
Gość: 3Rob | 08-06-2010, 12:17


Pordon, zdejmij szyszak i pikenhaubę, bo dyskusja na takim poziomie to szkoda prądu i sieć się grzeje. Jaki Hitler... Co Ty...
Pordon | 08-06-2010, 15:07


Kolego, obrażasz mnie i wyolbrzymiasz moje wypowiedzi, to ty się powstrzymaj od oczerniania ludzi
Gość: SATT | 09-06-2010, 01:36


Proszę Pana, nie jesteśmy kolegami.
Gość: Cara_al_sol | 08-06-2010, 10:14


Najbardziej znany? A Lech Zondek?
Pordon | 07-06-2010, 00:53


Nie rozumiem tego. Miasto ma 400 a licząc od początku wsi prawie 1000 lat, a ktoś chce wykazać, że 70 lat mieszkania tu Żydów to cała jego historia. Czemu tak to robicie? Nie wstyd wam? Po co? Dla medali, pieniędzy, promocji jesteście w stanie zmienić historię tego miasta? Wielu ludzi, Polaków, tworzyło to miasto, a teraz przewracają się w grobach. Jak nie potraficie znaleźć na strychach polskiej historii Grodziska to poczytajcie trochę. Jest wiele materiałów o prawdziwych tradycjach, a nie takich malowanych jak ten napis na dworcu.
Gość: ana ras | 07-06-2010, 01:10


ja nie glosuje na jarka a miarka faktycznie przebrana... pordonie, twoja zolc w pomarancz wpada....
Gość: 3Rob | 07-06-2010, 04:06


Pordon litości-Żydzi byli w naszym mieście ponad 500 lat. Wydajesz się być kumatym gościem ale nie przyswajasz faktów. Poczytaj trochę, rzeczywiście. Tak na pewno dla medali, rubli, dolarów i szekli.... Polecam macę z polskich dzieci! Ochłoń stary!- Ambicja to Twoja szalona religia, jak śpiewał zespół Kryzys. Możemy rozmawiać naprawdę o wszystkimale bez manipulacji i ideologii. Nie wstyd nam. Nawet za Twoją ignorancję. Polecam w modlitwie Twoją osobę, świętemu Jerzemu Popiełuszce. Nie życzę sobie Twego ideologicznego jadu. Czemu to ma służyć.... Nie hajluj więcej z uwagi na polskość. -Ten kto jest antysemitą jest przeciwko Panu Jezusowi. Co sam dajesz dla spraw publicznych oprócz zwichrowanych postów... Zrób swój mural stary-może być nawet z Dmowskim, wszak jego rodzina mieszka w Grodzisku o czym nie wiesz. Polska dla wszystkich, którzy chcą jej służyć. I na koniec wypraszam sobie insynuacje. Takie strzały zza węgła to zupełnie niehonorowe.
Pordon | 08-06-2010, 02:10


3Rob - 1) Żydzi jeśli mieszkają w Grodzisku od 500 lat to w bardzo małej do XIX wieku liczbie. Są lustracje królewskie i książęce i opisy mazowieckich wsi wykonywane od XV wieku do XVIII i w żadnej z nich nie ma nawet wzmianki o Żydach w Grodzisku. Polecam przestudiowanie ich w Archiwum Akt Dawnych w Warszawie. Żydzi pojawiają się dopiero w Słowniku Geograficznym Królestwa Polskiego i Innych Krajów Słowiańskich wydanym na przełomie XIX i XX wieku, potem są również w Encyklopedii Gutenberga wydanej przed i tuż po I Wojnie Światowej. W następnych wydaniach występują już nielicznie. mało kto również zdaje sobie sprawę, że Żydzi w dużym stopniu przybyli do miasta po powstaniu styczniowym w 1864 roku kiedy to miasto utraciło na kilkadziesiąt lat prawa miejskie (prawo zabraniało osiedlać się Żydom w miastach), a nasi mieszkańcy wysłani zostali na Syberię. 500 lat to jak widać bajki, w które wierzysz. 2) Nie jestem ani antysemitą, ani nie hajluje - poproszę o definicję antysemityzmu z twoich ust, a raczej klawiatury 3) Pracując w szpitalu w Grodzisku spotkałem Pana Dmowskiego 4) To twoja wypowiedź jest pełna manipulacji, bo we wsi pod Baranowem stoją chaty holenderskie a to nie oznacza, że od 500 lat mieszkają tam Holendrzy. Jak widzisz na wszystkie twoje bajkopisarstwo mam prawdziwe, potwierdzone odpowiedzi
Gość: 3Rob | 08-06-2010, 12:20


Pordon-500 LAT-polecam księgi parafialne vide ks. Klemens Mokronowski
Pordon | 08-06-2010, 15:04


może jeszcze akty chrztu? Policz tych Żydów lepiej
Gość: RP7R | 09-06-2010, 01:37


Policzono w 1820 roku. Sięgnij do zródeł.
Pordon | 09-06-2010, 11:55


Poproszę o liczbę, źródło i miejsce, w którym mozna to przejrzeć.
Pordon | 11-06-2010, 00:08


W 1857 roku było 786 Żydów w Grodzisku. Coś mało, ALE! Jeśli wierzyć stronie, z której link i cytat umieszczam niżej. Osadnictwo żydowskie pojawiło się już w XVIII wieku (co jednak nadal nie daje 500 lat). W początkach XIX wieku mieli stanowić 87% mieszkańców. Jednak zaznaczyć trzeba, że w samym Grodzisku mieszkało niewiele osób, większość Polaków zamieszkiwała Jordanowice (dzisiejszą wschodnią część Grodziska. "Mimo systematycznego spadku odsetka (do około 25 % w 1921 r.), liczba Żydów w Grodzisku, wyrażana w liczbach bezwzględnych, rosła. Z 786 osób w 1857 r. do 2756 w 1921 i około 3600 w 1939 r." - http://www.sztetl.org.pl/pl/article/grodzisk-mazowiecki/5,historia/
Pordon | 11-06-2010, 00:14


A tutaj z tej samej strony demografia, wg której ludność żydowska do końca XVIII wieku nie przekraczała 200 osób, ale oczywiście zwracam uwagę na fakt, ze w samym mieście mało ludzi mieszkało.
Pordon | 11-06-2010, 00:15


zapomniałem o linku - http://www.sztetl.org.pl/pl/article/grodzisk-mazowiecki/6,demografia/
Gość: Zbyszek | 09-06-2010, 01:48


To że Pordon nie rozumie nie jest niespodzianką. Sowiecki mongolizm z czarnym podniebieniem toczy Polskę. Eligiusz Niewiadomski straszy w mundurze Nkwd
Gość: jerry | 06-06-2010, 15:29


przebrała się miarka ....
Gość: Gamoń | 06-06-2010, 10:21


Grodzisk, tak jak Polska miejscem dla wszystkich, zgadzam się.Tylko nie rozumiem dlaczego pojawiają się napisy w obcym języku. Nigdy mnie nie naszło żeby pojechać do Izraela(lub do innego kraju) i napisać coś po polsku na murze. Gość ma swoje prawa ale są granice. Widać ze ktoś pracuje na kolejny medal.
Gość: XYZ | 07-06-2010, 04:15


Żydzi nie byli w Grodzisku gośćmi. Często ich historia na tych ziemiach jest dłuższa niż nie jednej polskiej rodziny.
Pordon | 12-06-2010, 15:36


Ale założę się, że są jeszcze polskie rodziny, których historia na tych ziemiach jest starsza niż najwcześniejsze osadnictwo żydowskie
Pordon | 04-06-2010, 00:35


Chyba się stąd wyprowadzę
Gość: 3Rob | 04-06-2010, 12:05


W I Rzeczpospolitej było miejsce dla wszystkich. Grodzisk ma taką tradycję, że zmieści i filosemitów i endeków, socjalistów i liberałów. Nie masz monopolu na patriotyzm, który artykułuje się pod różnymi postaciami.Pordon proszę, zostań z nami! Bez Ciebie nasze miasto będzie uboższe, tak jak ubogie jest w pamięć o przeszłych czasach. Pozdrawiam i do zobaczenia na dworcu....
Gość: Mimi | 13-06-2010, 17:04


Panie Pordon Pan chyba nie masz nic do roboty tylko od rana do wieczora udzielasz się na tym obiektywie. wchodzę na ta stonę od czasu do czasu ale czy to jesień czy to zima Pordon ciągle się odzywa, ciągle protestuje, wszystko neguje. Ujawnij się, chcemy Cię poznać. Masz tyle do powiedzenia. Niedługo wybory, może wystartujesz. ale mam takie obawy, czytając Pana opinie, że nie masz Pan szans z partią , która nie wiem czy jeszcze istnieje.
Gość: 3rob | 07-06-2010, 04:10


To nie jest obcy język. To język byłych mieszkańców Grodziska. Grodziszczan. W jidysz nie mówi się w Izraelu. Mówiło się w Grodzisku, Gamoniu.
Pordon | 08-06-2010, 02:25


To chyba nie do mnie, ale w jidysz mówi jeszcze wielu ludzi w Izraelu, głównie starszych, ale młodsi czasem też. Fakt faktem jednak, że język ten powstał z wielu języków w tym także częściowo z polskiego
Gość: P. | 05-09-2011, 22:27


3rob - bardzo ciekawe komentarze i język piękny :)


Milanówek
  W najbliższym czasie

09-02-2012
 Między Nadarzynem...
Między Nadarzynem a Damaszkiem...
Data:09-02-2012
Nadarzyn

Między Nadarzynem a Damaszkiem...

Rozpoczęcie:18:30
 Spotkanie autorsk...
Spotkanie autorskie z Panią Alicją Szafrańską autorką książki "Grodzisk Mazowiecki w pamięci za
Data:09-02-2012
Grodzisk Mazowiecki

Spotkanie autorskie z Panią Alicją Szafrańską autorką książki "Grodzisk Mazowiecki w pamięci za

Więcej...
Rozpoczęcie:18:30
10-02-2012
 Magia dla początk...
Magia dla początkujących
Data:10-02-2012
Milanówek

Społeczne Liceum Ogólnokształcące Nr 5 w Milanówku oraz Against Gravity
Zapraszają na "Spotkania Geograficzne i Akademię Dokumentu 2011/2012"
Akademia Dokumentu to program edukacyjny kierowany do młodzieży licealnej w całości oparty na filmach dokumentalnych.
Magia dla początkujących, reż. Jesse McLean, USA 2010
Miejsce: Społeczne Liceum Ogólnokształcące Nr 5 w Milanówku, ul. Fiderkiewicza 41


Więcej...
Rozpoczęcie:19:00
 Koncert walentynkowy
Koncert walentynkowy
Data:10-02-2012
Otrębusy

Koncert walentynkowy

Więcej...
Rozpoczęcie:19:00
11-02-2012
 Edukatorzy
Edukatorzy
Data:11-02-2012
Pruszków

Edukatorzy

Rozpoczęcie:17:00
 Brawurowy karnawa...
Brawurowy karnawałowy koncert przebojów operetkowych i operowych
Data:11-02-2012
Podkowa Leśna

Maria Sarna – sopran, Robert Cieśla – tenor, Ewa Seroka – fortepian

Pałacyk Kasyno, ul. Lilpopa 18

Bilety: 20 zł normalne / 15 zł ulgowe


Rozpoczęcie:18:00
 Niebieskie? Zielo...
Niebieskie? Zielone? Czarne?
Data:11-02-2012
Książenice

Niebieskie? Zielone? Czarne?

Rozpoczęcie:19:00
12-02-2012
 Stoliczku, nakryj...
Stoliczku, nakryj się!
Data:12-02-2012
Otrębusy

Stoliczku, nakryj się!

Więcej...
Rozpoczęcie:11:00
 Tryptyki francusk...
Tryptyki francuskie - Foto-Grafia Wernisaż wystawy Jarosława Tomasza Kłosa.
Data:12-02-2012
Podkowa Leśna

Wernisaż wystawy Jarosława Tomasza Kłosa. Piosenki Ch. Aznavoura, G. Becauda, J. Brela, E. Piaf,  A. Osieckiej oraz utwory  A. Piazzolli  po francusku śpiewa Ewa Kabsa.
Akompaniament: Michał Załęski
Galeria Kasyno, ul. Lilpopa 18. Wstęp wolny!


Rozpoczęcie:17:00
 Koncert walentynkowy
Koncert walentynkowy
Data:12-02-2012
Grodzisk Mazowiecki

Koncert walentynkowy

Więcej...
Rozpoczęcie:18:00
 Koncert Edyty Gep...
Koncert Edyty Geppert w ramach Saloniku z Kulturą
Data:12-02-2012
Milanówek

Zapraszamy Państwa na kolejną odsłonę "Saloniku z Kulturą". Tym razem dla naszej publiczności zaśpiewa Edyta Geppert.
Koncert Edyty Geppert to znakomita okazja do spotkania z jej niezwykłym kunsztem interpretatorskim i z tak rzadką już dziś umiejętnością budowania kontrastowych nastrojów - piosenki liryczne są zderzane z dramatycznymi, a dramatyczne - z zabawnymi, tzw. kabaretowymi reprezentowanymi przez teksty klasyka gatunku, Mariana Hemara.
Szczegółowe informacje i rezerwacje biletów w sekretariaci MCK lub pod numerem telefonu 22 758 32 34.Bilety w cenie 50 zł i 40 zł.
Milanowskie Centrum Kultury, ul. Kościelna 3


Rozpoczęcie:19:00
16-02-2012
 Nosferatu - symfo...
Nosferatu - symfonia grozy
Data:16-02-2012
Grodzisk Mazowiecki

Nosferatu - symfonia grozy

Rozpoczęcie:19:00
17-02-2012
 V Powiatowy Konku...
V Powiatowy Konkurs Ortograficzny
Data:17-02-2012
Milanówek

V Powiatowy Konkurs Ortograficzny "O Złote Pióro Starosty" pod honorowym patronatem Burmistrza Miasta Milanówka
Miejsce: Zespół Szkół nr 2, im. Gen. J.Bema, ul. Wójtowska 3


Rozpoczęcie:10:00
 Wietnam i Birma -...
Wietnam i Birma - Dryfując między czasem a przestrzenią
Data:17-02-2012
Milanówek

Społeczne Liceum Ogólnokształcące Nr 5 w Milanówku oraz Against Gravity
Zapraszają na "Spotkania Geograficzne i Akademię Dokumentu 2011/2012"
Akademia Dokumentu to program edukacyjny kierowany do młodzieży licealnej w całości oparty na filmach dokumentalnych.
Wietnam i Birma - Dryfując między czasem a przestrzenią – Tomasz Murzyn
Miejsce: Społeczne Liceum Ogólnokształcące Nr 5 w Milanówku, ul. Fiderkiewicza 41


Więcej...
Rozpoczęcie:19:00
18-02-2012
 XIII Bal Wójta
XIII Bal Wójta
Data:18-02-2012
Jaktorów

XIII Bal Wójta
Więcej wydarzeń...
  Kursy walut

Money.pl - wiadomości, notowania, giełda, kursy walut
NBP 2012-02-07
USD 3,1806 -0,87%
EUR 4,1818 -0,05%
CHF 3,4633 -0,18%
GBP 5,0338 -0,31%
Brwinów
  LOGOWANIE

login:
hasło:
zapamiętaj mnie
| dodaj do ulubionych | ustaw jako startową | napisz do nas | prawa autorskie | regulamin | reklama | redakcja | mapa serwisu |
Copyright 2005-2010 TWIS Obiektyw - Baranów, Brwinów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Milanówek, Nadarzyn, Podkowa Leśna, Pruszków